Zajęcia adaptacyjne dla dzieci „Staś i Tola idą do przedszkola” prowadzone wg zasady trzech stopni usamodzielniania się dziecka:
Co dają zajęcia adaptacyjne?
Dla Rodzica
Scenariusz pierwszych zajęć
Cele:
– integracja dzieci i rodziców w naszej świetlicy,
– przedstawienie imion podczas wspólnego śpiewu oraz w zabawie,
– eliminowanie napięć poprzez zabawy relaksacyjne,
– nawiązanie komunikacji niewerbalnej.
– zachęcanie do wspólnej zabawy.
Pomoce dydaktyczne:
– dzieci mają przynieść swoją ulubioną zabawkę miękką-maskotkę, musi mieć ręce, którymi może się przywitać;
– chusty dość duże (mają falować nad dzieckiem).
Rodzice na nalepkach wpisują imię dziecka.
1. Piosenka na powitanie:
Wszyscy są, witam was
Zaczynamy już czas
Jestem ja, jesteś ty
Raz, dwa, trzy (klaszczemy w ręce)
Zabawa integracyjna „Piłka przyjaźni”.
Rodzice wraz z dziećmi siedzą na podłodze (rodzic za dzieckiem). N-cielka mówi swoje imię i rzuca piłkę do dziecka, np. jestem Wiesia i lubię lody… Para, która złapie piłkę odrzuca innemu dziecku i przedstawia się mówiąc co lubi dziecko. Zabawa trwa do momentu prezentacji wszystkich uczestników.
2. Dzieci witają się z rodzicami, poprzez maskotki z maskotkami innych dzieci, rodzice witają się z innymi dziećmi, dzieci witają się z innymi dziećmi.
3. Zabawa relaksacyjna – masażyk „Deszczyk”.
Dziecko siedzi przed rodzicem i rodzic rysuje mu na plecach.
Tędy płynie rzeczka,
idzie pani na szpileczkach,
tu przebiegły konie,
tędy przeszły słonie,
a tu idzie szczypaweczka,
zaświeciły dwa słoneczka,
spadł drobniutki deszczyk,
czy przeszedł cię dreszczyk?”
W parach rodzic z dzieckiem wykonujemy naprzemiennie masażyk do wierszyka.
4. W parach rodzic z dzieckiem zabawa lustro. Rodzic wykonuje proste czynności na siedząco, lub pokazuje miny, dziecko musi wykonać taką samą czynność lub zrobić taką samą minę. Następnie zachęcamy dziecko, aby ona też samodzielnie coś pokazało.
5. Zabawa mostki wg Metody Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne. Rodzic staje na czworaka robiąc mostek dla dziecka. Dziecko może przechodzić pod spodem, górą z asekuracją, mostek w tym czasie może się chybotać, zawalić i przytulić, może być kołyszący lub łaskoczący. Na koniec wszyscy rodzice robą mostek, wszystkie dzieci, po kolei przechodzą pod długim mostem.
6. Zabawa ruchowa „Spacer z mamą”.
Rodzic stawia stopy dziecka na swoje i tak razem spacerują po sali.
7. Zabawa falujące niebo. Dwoje dorosłych trzyma chustę, ręcznik rozciągnięty. Dzieci tańczą do szybkiej muzyki , gdy muzyka cichnie lub zmienia się na wolną dzieci chowają się pod chustę.
8. Wspólne rysunki z rodzicami – malowanie kwiatków palcami. Każdy kwiatek lub płatek kwiatka podpisują rodzice imionami nowo poznanych kolegów. Dziecko wybiera kolory, z jaki kojarzą się nowo poznane dzieci. W ten sposób w domu rozmawiamy z dzieckiem o zajęciach i przypominamy imiona innych dzieci.
9. Zabawa ruchowa Żabki. Dzieci-Żabki skaczą z miejsca na miejsce (skoki równocześnie na obydwie ręce i nogi). Na sygnał „Bociek idzie” dzieci chowają się u swoich mam.
10. Pożegnanie. Nagrodzenie dzieci za udział w zabawie.