Zajęcia adaptacyjne dla dzieci „Staś i  Tola idą do przedszkola” prowadzone wg zasady trzech stopni usamodzielniania się dziecka:

  1. Zajęcia razem z rodzicami – Rodzic bierze aktywny udział we wszystkich zabawach (2 spotkania).
  2. Zajęcia razem z Rodzicami – Rodzic staje się biernym obserwatorem, dziecko bawi się w grupie dzieci (2 spotkania).
  3. Dzieci samodzielnie uczestniczą w zajęciach (4/5 spotkań):
    – pierwsze zajęcia – Rodzice po przywitaniu się wychodzą na 15 min. poza salę zamykając drzwi, informując wcześniej dzieci, że zostają pod opieką pani prowadzącej zajęcia,
    – dwa kolejne zajęcia – Rodzice wychodzą na 25-30 min,
    – kolejne zajęcia, w zależności od dziecka, rodzice stopniowo wydłużają samodzielny pobyt dziecka na świetlicy, ostatecznie mogąc pożegnać dziecko przy drzwiach.

Co dają zajęcia adaptacyjne?

  • Dziecko ma szansę zobaczyć, że można świetnie się bawić nie tylko w domu pod opieką rodzica.
  • Maluch zaznajamia się z nowym miejscem i innymi dziećmi, paniami,
  • Pozwalają na stopniowe odzwyczajanie dzieci od ciągłej obecności rodziców, obniżanie lęku związanego z krótkotrwałym rozstaniem, zachęcanie dziecka do zostanie pod opieką innej osoby.

 Dla Rodzica

  • Staraj się dobrze bawić z dzieckiem. Twoje nastawienie jest bardzo ważne, a Twój entuzjazm się maluchowi udzieli. Zachęcaj malucha do brania udziału w zajęciach.
  • Nie stresuj się. Twoje uczucia szybko zostaną odczytane przez dziecko. Jeśli nie panujesz nad tym, wyślij na zajęcia adaptacyjne malucha z babcią, ciocią lub inną zaprzyjaźnioną osobą.
  • Po zajęciach w przedszkolu bawcie się podobnie w domu: układajcie klocki, lepcie z plasteliny, malujcie.
  • Dziecko powinno wiedzieć, że chodzenie do przedszkola nie jest pewną formą atrakcji, ale codziennością. Trzeba zachować w tym temacie stanowczość i konsekwencję. Jeśli maluch wyczuje wahanie, na pewno szybko to wykorzysta i będzie próbować postawić na swoim, co często oznacza pozostanie w domu.
  • Często przytulaj dziecko, rozmawiaj, obdarzaj uwagą, bądź blisko i wykaż zrozumienie.
  • Czytaj dziecku bajki i opowiadania o przedszkolu. Dni adaptacyjne miną owocnie a pierwsze dni w przedszkolu będą łatwiejsze, jeśli sięgniemy po książki opisujące zmagania małych bohaterów z przedszkolem, na przykład: Renaty Piątkowskiej „Opowiadania dla przedszkolaków”, Barbary Gawryluk „Przedszkolaki z ulicy Morelowej”, Agnieszki Frączek Przedszkoludki „100 radości i 2 smutki”, „Zuzia idzie do przedszkola”.
  • Nigdy nie wychodź bez pożegnania. Zawsze podejdź do dziecka, uklęknij, powiedz, że wychodzisz (podaj prawdziwy powód) i wrócisz na przykład po obiedzie czy po drzemce, ucałuj i przytul, pomachaj. Ma to być czułe ale zdecydowane pożegnanie. Dziecko musi wiedzieć, że nie znikasz nagle. Może wtedy wpaść w panikę ze strachu, że już nie wrócisz.

Scenariusz pierwszych zajęć

Cele:

– integracja dzieci i rodziców w naszej świetlicy,
– przedstawienie imion podczas wspólnego śpiewu oraz w zabawie,
– eliminowanie napięć poprzez zabawy relaksacyjne,
– nawiązanie komunikacji niewerbalnej.
– zachęcanie do wspólnej zabawy.

Pomoce dydaktyczne:

– dzieci mają przynieść swoją ulubioną zabawkę miękką-maskotkę, musi mieć ręce, którymi może się przywitać;
– chusty dość duże (mają falować nad dzieckiem).

Rodzice na nalepkach wpisują imię dziecka.

1. Piosenka na powitanie:
Wszyscy są, witam was
Zaczynamy już czas
Jestem ja, jesteś ty
Raz, dwa, trzy (klaszczemy w ręce)

Zabawa integracyjna „Piłka przyjaźni”.

Rodzice wraz z dziećmi siedzą na podłodze (rodzic za dzieckiem). N-cielka mówi swoje imię i rzuca piłkę do dziecka, np. jestem Wiesia i lubię lody… Para, która złapie piłkę odrzuca innemu dziecku i przedstawia się mówiąc co lubi dziecko. Zabawa trwa do momentu prezentacji wszystkich uczestników.

2. Dzieci witają się z rodzicami, poprzez maskotki z maskotkami innych dzieci, rodzice witają się z innymi dziećmi, dzieci witają się z innymi dziećmi.

3. Zabawa relaksacyjna – masażyk „Deszczyk”.
Dziecko siedzi przed rodzicem i rodzic rysuje mu na plecach.
Tędy płynie rzeczka,
idzie pani na szpileczkach,
tu przebiegły konie,
tędy przeszły słonie,
a tu idzie szczypaweczka,
zaświeciły dwa słoneczka,
spadł drobniutki deszczyk,
czy przeszedł cię dreszczyk?”

W parach rodzic z dzieckiem wykonujemy naprzemiennie masażyk do wierszyka.

4. W parach rodzic z dzieckiem zabawa lustro. Rodzic wykonuje proste czynności na siedząco, lub pokazuje miny, dziecko musi wykonać taką samą czynność lub zrobić taką samą minę. Następnie zachęcamy dziecko, aby ona też samodzielnie coś pokazało.

5. Zabawa mostki wg Metody Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne. Rodzic staje na czworaka robiąc mostek dla dziecka. Dziecko może przechodzić pod spodem, górą z asekuracją, mostek w tym czasie może się chybotać, zawalić i przytulić, może być kołyszący lub łaskoczący. Na koniec wszyscy rodzice robą mostek, wszystkie dzieci, po kolei przechodzą pod długim mostem.

6. Zabawa ruchowa „Spacer z mamą”.
Rodzic stawia stopy dziecka na swoje i tak razem spacerują po sali.

7. Zabawa falujące niebo. Dwoje dorosłych trzyma chustę, ręcznik rozciągnięty. Dzieci tańczą do szybkiej muzyki , gdy muzyka cichnie lub zmienia się na wolną dzieci chowają się pod chustę.

8. Wspólne rysunki z rodzicami – malowanie kwiatków palcami. Każdy kwiatek lub płatek kwiatka podpisują rodzice imionami nowo poznanych kolegów. Dziecko wybiera kolory, z jaki kojarzą się nowo poznane dzieci. W ten sposób w domu rozmawiamy z dzieckiem o zajęciach i przypominamy imiona innych dzieci.

9. Zabawa ruchowa Żabki. Dzieci-Żabki skaczą z miejsca na miejsce (skoki równocześnie na obydwie ręce i nogi). Na sygnał „Bociek idzie” dzieci chowają się u swoich mam.

10. Pożegnanie. Nagrodzenie dzieci za udział w zabawie.